
Το 5ο ΕΚ Γ'ΑΘΗΝΑΣ από το2016 υλοποιώντας σχέδια κινητικότητας Erasmus έχει αναπτύξει μια κουλτούρα προώθησης της καινοτομίας και ενίσχυσης της προσωπικής & επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών.
Η ταχεία τεχνολογική εξέλιξη και οι μεταβαλλόμενες ανάγκες της αγοράς εργασίας καθιστούν επιτακτική την αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών, ειδικά στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ). Οι ψηφιακές τεχνολογίες, η ρομποτική, το Διαδίκτυο των Πραγμάτων (IoT), και κυρίως η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI), αναδιαμορφώνουν τον τρόπο που εργάζονται οι επαγγελματίες όλων των κλάδων.
Οι εργοδότες αναζητούν αποφοίτους με γνώσεις σύγχρονων τεχνολογιών. Οι εκπαιδευτικοί της ΕΕΚ πρέπει να είναι σε θέση να ενσωματώνουν νέα εργαλεία (όπως πλατφόρμες προσομοίωσης, λογισμικά CAD/CAM, έξυπνες μηχανές-συστήματα κ.λπ.) στη διδασκαλία τους, ώστε οι μαθητές να αποκτούν δεξιότητες με άμεση επαγγελματική αξία.
Αποτελεί προτεραιότητα για το σχολείο μας η ενίσχυση της ποιότητας διδασκαλίας, με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων (π.χ. εικονικά εργαστήρια, εκπαιδευτικά λογισμικά, τεχνολογίες επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας) που θα μεταμορφώσει τη μάθηση σε βιωματική και διαδραστική, αυξάνοντας την ενεργή συμμετοχή των μαθητών στην μαθησιακή διαδικασία, μαθαίνοντας μέσα από την πράξη, ενισχύοντας την κατανόηση και διατήρηση της γνώσης. Παράλληλα, ο ρόλος του εκπαιδευτικού εξελίσσεται σε συντονιστή και καθοδηγητή της μάθησης, ενισχύοντας την αυτονομία των μαθητών και καλλιεργώντας δεξιότητες συνεργασίας και επίλυσης προβλημάτων.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να ενισχύσει την ΕΕΚ μέσω:
της Εξατομικευμένης Μάθησης: Συστήματα ΤΝ που προσαρμόζουν το εκπαιδευτικό περιεχόμενο ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε μαθητή.
των έξυπνων Διαγνωστικών Εργαλείων: ΤΝ για ανίχνευση βλαβών σε μηχανήματα (π.χ. αυτοκινήτων, ηλεκτρονικών συστημάτων).
της Ρομποτικής & Αυτοματοποίησης: Ενσωμάτωση cobots (collaborative robots) σε βιομηχανικά εργαστήρια.
των Προσομοιωτών Εικονικής Πραγματικότητας (VR): Εξοικείωση με προηγμένες τεχνολογίες μέσω εικονικών περιβαλλόντων.
της Ανάλυσης των Δεδομένων: Χρήση ΤΝ για παρακολούθηση της προόδου των μαθητών και βελτίωση των προγραμμάτων σπουδών.
Είναι γνωστό ότι η στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ψηφιακή δεκαετία και τη βιώσιμη ανάπτυξη δίνει έμφαση στην ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης. Η ΕΕΚ στην Ελλάδα οφείλει να προσαρμοστεί σε αυτό το πλαίσιο για να εξασφαλίσει τη συμβατότητα με τις ευρωπαϊκές πολιτικές και προτεραιότητες.
Επιλέχθηκε από την παιδαγωγική ομάδα η Ολλανδία ως προορισμός υλοποίησης της επιμόρφωσης, καθώς έχει επενδύσει συστηματικά στην ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης με έμφαση στην Τεχνητή Νοημοσύνη, τόσο σε τεχνικό επίπεδο (υποδομές, εξοπλισμός) όσο και σε παιδαγωγικό (εκπαιδευτικά προγράμματα, επιμόρφωση εκπαιδευτικών). Το ψηφιακό σχολείο στην Ολλανδία βασίζεται στην ευρεία χρήση υπολογιστών, tablets και διαδραστικών πινάκων, σε ψηφιακές πλατφόρμες μάθησης , στην παιδαγωγική χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης και ανάλυσης δεδομένων στην προσαρμοσμένη μάθηση με χρήση ψηφιακών εργαλείων
Η Ολλανδία προσεγγίζει την ψηφιακή εκπαίδευση με μια ολιστική στρατηγική που περιλαμβάνει:
Την ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων και αλφαβητισμού.
Την προστασία των μαθητών στον ψηφιακό χώρο.
Την ενίσχυση της εκπαιδευτικής και μαθησιακής διαδικασίας μέσω της τεχνολογίας.
Αυτές οι πρωτοβουλίες καθιστούν την Ολλανδία πρότυπο στην ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας στην εκπαίδευση.
Ο φορέας υποδοχής «Understanding Academy» με έδρα το Amsterdam είναι ένας εκπαιδευτικός οργανισμός που ιδρύθηκε το 2009, εστιάζει στη δια βίου μάθηση και επαγγελματική ανάπτυξη των εργαζομένων, παρέχοντας εξατομικευμένες λύσεις για εταιρείες και οργανισμούς, που επιθυμούν να ενισχύσουν τις δεξιότητες των εργαζομένων τους προσφέροντας επιμόρφωση και κατάρτιση, τόσο δια ζώσης όσο και διαδικτυακά με έμφαση σε τομείς όπως:
η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) & Data Science
ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός & Τεχνολογικές Τάσεις
Leadership & Δεξιότητες Μέλλοντος
Ειδικότερα σε εκπαιδευτικούς προσφέρει εργαστήρια και σεμινάρια με αντικείμενο την :
Χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης και Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ICT) στην εκπαίδευση.
Ανάπτυξη ήπιων δεξιοτήτων (soft skills) όπως επικοινωνία, ηγεσία, ανάπτυξη κριτικής σκέψης και επίλυση προβλημάτων.
Διαπολιτισμική ευαισθητοποίηση και συνεργασία σε πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα .